#

Aukioloajat  |   Vastaanotto 020 798 4202   |   Asiakaspalvelu 020 798 4268

Kunnossa pysymisestä elämäntapa - Teron kokemuksia painonhallintakurssilta

 

Tapasimme Tero Martikaisen kanssa viime vuoden loppupuolella valmentajansa Jaana Kotkansalon kanssa CMS Santasportin salilla. Takana oli silloin 10 viikkoa Jaanan vet√§m√§√§ painonhallintakurssia. Homma jatkui viel√§ seuraavat 10 viikkoa t√§st√§, mutta meill√§ kiinnosti miten Terolla oli kulunut 10 viikon kurssi ja mill√§ mielin t√§st√§ jatkettiin. 

Painonhallintakurssille l√§htemisen taustaa Tero valoittaa meille kertomalla, ett√§ h√§nen painonsa on vaihdellut el√§m√§ns√§ aikana yl√∂s alas armeijasta saakka ‚Äď painoa on laihduteltu yli 100 kilon edest√§ ja v√§lill√§ on tullut laihdutettua pelk√§n sisun ja niukan ruokavalion avulla suuriakin m√§√§ri√§ jopa huippunopeasti. Tuloksena on kuitenkin ollut aina painon palautuminen jossain vaiheessa l√§hes alkuasetelmiin tai jopa ylikin. 

Liikunta on kuitenkin kuulunut jollain tavalla Teron el√§m√§√§n ‚Äď ulkoillen ja koirien kanssa lenkkeillen. Pari vuotta sitten h√§n joutui luopumaan viimeisest√§ koirasta, jonka j√§lkeen liikunta muuttui ep√§s√§√§nn√∂lliseksi ja painokin l√§hti nousuun.

 
Pitkäaikainen jäsenyys ja päätös kunnossa pysymisestä

Tero on ollut CMS Santasportin j√§senen√§ jo pitk√§n aikaa ‚Äď vaikka toisinaan on kulunut pitki√§kin aikoja ilman liikuntapalveluiden k√§ytt√∂√§, h√§n ei silti ole luopunut j√§senyydest√§√§n. Painonhallintakurssille sys√§ys l√§hti liikkeelle, kun vuosien CMS-j√§senyydest√§ oli kertynyt huomattava m√§√§r√§ j√§senbonuksia ja niiden k√§ytt√∂√∂n ehdotettiin syyskuussa 2017 alkavaa Painonhallinta-kurssia. P√§√§t√∂s oli Teron mielest√§ helppo ‚Äď nyt t√§ytyi 
tehd√§ jotain, sill√§ kunto oli p√§√§ssyt pikkuhiljaa rapistumaan ja liikkuminen alkoi ottaa jalkoihin ja selk√§√§n sek√§ verenpaine vaivasi. 

Tero ajatteli, ett√§ h√§n on i√§lt√§√§n 55-vuotias ja h√§nen t√§ytyisi p√§√§st√§ kiinni normaaliin el√§m√§√§n, jossa kunnossa pysyminen on el√§m√§ntapa ‚Äď ei v√§litavoite. 


10 viikkoa ohjattua liikuntaa

Tero kokee, ett√§ ryhm√§liikunta on h√§nen juttunsa. Varsinkin monipuoliset yhteiset ‚ÄĚtreenit‚ÄĚ erilaisten liikuntamuotojen parissa ovat olleet ehdottomasti homman suola h√§nen mielest√§√§n. Hyv√§t ja vaativat ohjaajat (Jaana ja Taru) ovat vet√§neet hyvi√§ monipuolisia hikitreenej√§, joissa joka kerta on ollut eri teemainen. ‚ÄĚEi pid√§ s√§ik√§ht√§√§, ett√§ ei p√§rj√§isi, sill√§ treenej√§ voi tehd√§ oman kunnon mukaan‚ÄĚ, kuvailee h√§n kokemuksiaan. 

Alussa tehd√§√§n tarkka kartoitus terveydentilasta ja esimerkiksi rasitusta rajoittavat tekij√§t otetaan huomioon. Tero kertoo, ett√§ h√§nen polvensa oli vaivannut pitk√§√§n ja se kipeytyi alussa. Jatkossa treeneiss√§ h√§n otti huomioon kipeytyv√§n polven ja teki liikkeit√§, jotka eiv√§t rasittaneet sit√§. Muutaman viikon sis√§ll√§, kun painokin laski, polvi alkoi kest√§√§ paremmin ‚Äď jalkakyykky√§kin tehtiin! 

Treenip√§iviin kuuluu my√∂s ns. teoriaosuus, miss√§ opetellaan eri ruoka-aineiden merkityst√§ ravinnon l√§hteen√§ sek√§ mm. ihmisen fysiologiaa. N√§ilt√§ luennoilta h√§n on saanut uutta tietoa, vaikka h√§nell√§ on jo asiantuntemusta asiasta. Tero nimitt√§in ty√∂skentelee elintarvike-alalla. Hallittu painonpudotus vaatii s√§√§nn√∂llisen, oikean ja riitt√§v√§n ruokavalion. T√§ss√§ asiassa menn√§√§n yleens√§ mets√§√§n ja sen on Tero itsekin todennut vuosien aikana. 

‚ÄĚKun pudotetaan painoa, seh√§n olisi parasta, ett√§ vain rasva poistuisi kehosta. Jos painoa pudotetaan liian nopeasti ja/tai pelk√§ll√§ niukalla ruokavaliolla, elimist√∂ ei yksinkertaisesti ehdi mukaan. Keho pyrkii takaisin siihen tilaan, mist√§ on l√§hdetty eli paino pyrkii nousemaan. Paino voi l√§hte√§ my√∂s lihaksista ja silloin toki painonpudotus voi olla nopeampaa, mutta lihaksien surkastumistahan ei kukaan halua. Liikuttamisen lis√§ksi ne my√∂s tukevat esim. luustoa.‚ÄĚ, kertaa Tero oppimaansa. 

Tero mainitsee, ett√§ alussa on hyv√§ pit√§√§ ruokap√§iv√§kirjaa, vaikka viikon verran. Sen j√§lkeen ravitsemusohjaaja voi laskea ideaalisen ruokavalion, miss√§ eri ruoka-aineiden suhteet ovat balanssissa. Oma liikunta (arvio) ja kehon paino vaikuttavat ruuan m√§√§r√§√§n. Luonnollisesti painon laskiessa kerroin muuttuu jonkun verran, koska perusaineenvaihduntakin muuttuu. 

Tero kertoo omasta ruokavaliostaan, ett√§ h√§nen kohdallaan ruoan m√§√§r√§√§ lis√§ttiin reilusti, mutta rasvan hiilihydraattien ja proteiinien v√§liset suhteet muuttuivat paljon. Keho ihmetteli viikon verran ja sen j√§lkeen alkoi paino laskemaan. Painon lasku on ollut tasaista ja se on ollut Terolla n. 1 kg / vko. H√§n on pyrkinyt toteuttamaan ruokavaliota, mutta on my√∂s sallinut itselleen herkkuja. ‚ÄĚEi se saa liian totiseksi menn√§‚ÄĚ, Tero kertoo. 


Kehonkoostumusmittaukset 

Alussa kaikki ryhm√§n j√§senet punnitaan, mitataan ja suoritetaan kehonkoostumusmittaus. Testit uusitaan 10 viikon p√§√§st√§. ‚ÄĚOn todella mielenkiintoista n√§hd√§, mist√§ keho koostuu - paljonko on rasvaa ja miss√§ se sijaitsee, mik√§ on lihasmaassasi ja nestetasapaino (ECW)‚ÄĚ, Tero kertoo. Teron kohdalla testit osoittivat, ett√§ kaikki on mennyt v√§hint√§√§nkin niin kuin suunniteltiin. Painon pudotus oli kaikki l√§htenyt rasvasta ja keskivartalosta. Lihasmassa oli samaan aikaan kasvanut 0,8 kg ja nestetasapaino ei ollut muuttunut. 


Mitä seuraavaksi?

‚ÄĚMeill√§ oli mahtava tiimi 10 viikon ajan‚ÄĚ, Tero iloitsee. H√§n kertoo, ett√§ ryhm√§l√§iset olivat kaikki hienoja persoonia n√§in positiivisessa mieless√§, vet√§j√§t ammattilaisia ja huumorintajuisia. ‚ÄĚKyll√§ me niit√§ haastettiin useaan otteeseen teoriatunneilla, ei niink√§√§n salin puolella‚ÄĚ, h√§n kertoo 

He p√§√§ttiv√§t ryhm√§n kanssa jatkaa viel√§ seuraavat 10 viikkoa. Vet√§j√§t pysyiv√§t samana, teemat vaihtuivat. J√§lkimm√§isen kurssin ohjelmaan pystyiv√§t kurssilaiset vaikuttamaan. He ovat p√§√§tt√§neet kokeilla mm. kuntonyrkkeily√§ ja vesijumppaa. ‚ÄĚItse olen aikonut jatkaa t√§m√§n kurssin viitoittamalla tiell√§. Jos t√§st√§ tulisi jo viimeinkin el√§m√§ntapa‚ÄĚ, Tero kertoo. 

 

Lue lisää ryhmävalmennuksista täältä!